tracking

Rustbehandling av bil

En bil må vedlikeholdes regelmessig for å  kunne yte og vare lenge. Biler laget av metall er utsatt for rust. Rust kan gjøre alvorlig skade på bilen og dette er noe du hele tiden må være på utkikk etter. Heldigvis finnes det midler for å beskytte mot rust og midler som fjerner rust når det oppstår. Her får du tips til rustbehandling av bil.

Hva er rust?

Det kjemiske navnet for rust er jernoksid, og det dannes under en elektrokjemisk prosess som kalles korrosjon.

3 ting som må være tilstede for at det skal dannes rust

  1. Katode: Metall som fungerer som mottaker for elektroner.
  2. Anode: Metall som frigjør elektroner, gitt et bestemt sett av omstendigheter.
  3. Elektrolytt: Væske som fungerer som et medium for strømmen av elektroner.

I nærvær av en elektrolytt strømmer elektroner fra anoden til katoden og forårsaker korrosjon, det dannes da jernoksid. Korrosjon forringer metallet, noe som kan være ekstremt skadelig for bilen din. Rustbehandling av bil består i å fjerne jernoksid og beskytte sårbare overflater mot korrosjonsangrep.

Forhold som fører til rust

Biler er svært sårbare for rust, spesielt i fuktig klima. Tilstedeværelse av fuktighet i luften kan føre til at bilen ruster enda raskere.

Det finnes stoffer som akselerer rustprosessen enda mer. En av disse stoffene er salt. Vannet i seg selv er ikke så effektivt for å lette strømmen av elektroner, men saltvann derimot er veldig effektivt. Derfor må du være ekstra påpasselig hvis du bor langs kysten. Saltvannet gjør at bilen din er ekstra utsatt for korrosjon.

Deler av bilen som kan ruste

Det er deler av bilen som er mer utsatt for å ruste, og det er:

  • Motor
  • Karosseri
  • Ramme
  • Bagasjerom
  • Eksosanlegg
  • Lakkerte overflater

Det er neste hele bilen. Det er viktig å forstå at rustbehandling av bil kan være ganske utfordrende. Når det er sagt, så er det bedre å forebygge enn å reparere, spesielt når det gjelder bilen din.

Hvordan fjerne rust – Rustbehandling av bil

Når er bilen din mest utsatt for rust? Dette er to av de vanligste årsakene.

  • Lakken har fått riper.
  • Bulker/skader gjør at metallet kommer frem og utsettes for oksidering.

Uansett størrelse, rustflekker bør behandles raskt. Dette fordi jo lenger det eksponeres for elementene, desto raskere sprer rusten seg. Rustbehandling av bil er en trinnvis prosess som mange bileiere kan gjøre selv.

Selv om dette er en jobb du kan gjøre på egenhånd, bør du alltid vurdere mulighet om du skal sette bort dette til et profesjonelt firma med lang erfaring i rustbehandling.

Verktøy

Sørg for å ha de nødvendige verktøyene før du starter med behandlingen.

  • Gummihansker
  • Vernebriller
  • Maskeringstape
  • Slipeskive – slipemaskin
  • Støvmaske av høy kvalitet
  • Middel for rustfjerning
  • Sandpapir
  • Myk klut
  • White spirit

Husk sikkerhet først ved rustbehandling av bil

Når de nødvendige verktøyene er på plass, må du også huske å beskytte deg mens du jobber. Rustbehandling av bil er en prosess som kan gi skader. Bruk gummihansker, vernebriller og støvmaske for å beskytte deg.

Dekk områdene som ikke skal behandles

Dekk først områdene hvor det ikke er rust. Det vil bli my støv, og du vil ikke ha dette overalt. Bruk maskeringstape som er beregnet til bil. Sørg for at bilvinduene er rullet opp. Når du begynner å slipe det berørte område, vil støv og rustpartikler virvle rundt.

Bruk ikke avispapir til å dekke bilen

Papir dekker ikke godt nok når du skal spray-lakkere bilen. Lakken kan trenge igjennom og feste seg til lakk og ruter.

Bruk av slipeskive til rustbehandling av bil

Bruk en slipemaskin til å fjerne det ytre rustlaget. Du må være veldig forsiktig når du gjør dette, så du ikke skader det friske metallet. Når du har fjernet det du kan med slipemaskin tar du slipepapir og fjerner resten som ikke maskinen tok. Det skal ikke være noen rustflekker igjen.

Bruk en ren klut

Tørk av området som er slipt og påfør et tynt lag med rustfjernersyre. Pass på at det ikke ligger på lenger enn nødvendig, følg instruksjonene som følger med middelet. Når middelet har virket lenge nok, tørker du det av med en klut og deretter vasker du rent med White spirit.

Primer og lakk av høyt kvalitet

Nå er metallet eksponert og det er nødvendig å beskytte overflaten med primer og spraylakk av høy kvalitet.

Primer

Påfør primer i henhold til angitte anvisninger. Du bør påføre 3 lag med primer. Vent noen minutter mellom hver påføring. La det så tørke i minst 12 timer.

Slip med våtslipepapir 400

Mellom lakklagene må du slipe med våtslipepapir, dette for å få glans og en glatt overflate. Dessuten tillater det lakklagene å binde seg sammen og med overflaten av metallet. Husk å vaske sandpapiret innimellom når det er nødvendig. Når du er ferdig vaskes overflaten med mildt såpevann.

Spray til perfeksjon og la det tørke

Påfør så mange lag med lakk over primer som du trenger for å få en god finish og fargeglans. La det tørke i minst 24 timer før du setter på eventuelle deksler og lister.

Tidsplan

Rustbehandling av bil er en tidkrevende prosess som krever presisjon. Du bør bare begynne på denne behandlingen hvis du er sikker på at du kan prime og lakkere området du har slipt inne de neste 24 timer. Hvis metallet eksponeres for elementene vil det innen kort tid begynne å ruste igjen.

WD-40

WD-40 hindrer rust og er trygt å bruke på mange deler av bilen. Dekk området med WD-40, husk å påføre WD-40 regelmessig for å bevare beskyttelsen. Sørg for å følge retningslinjene for bruk av WD-40 og unngå områder av bilen som du ikke skal spraye, for eksempel på dekk.

Ansvarsfraskrivelse

Bruksområdene som er beskrevet på denne siden er gitt til WD-40 Company fra brukeren selv. Disse har ikke blitt testet av WD-40 Company og utgjør ikke en anbefaling eller forslag fra oss. Sunn fornuft bør utøves ved bruk av WD-40 Company sine produkter. Følg alltid instruksjoner og advarsler som er tykket på emballasjen.

Kontakt oss

Auto Care AS Lindebergvegen 12 2016 Frogner, Norway

© 2020 WD-40 Company