lene
August 23, 2022
Før du går igang med å bytte luftfilter på bilen, kan det være en ide å vite hvorfor dette må gjøres. Luften som trekkes inn av bilmotoren, blandes med drivstoffet for å danne riktig volumforhold. Da er det viktig å forhindre at urenheter kommer inn i motorens forbrenningskammer, og derfor er det alltid et inntaksluftfilter som ligger like før inntaksmanifolden (og foran luftstrømsmåleren i diesel- og turbodieselbiler). De fleste biler bruker spesielle papirfiltre med en trekkspillstruktur som øker filtreringsområdet betydelig.
Et filter av høy kvalitet kan gjenkjennes av fargen. Hvis det er gulaktig (og ikke hvitt), betyr det at det har blitt impregnert med en syntetisk harpiks som ikke tillater filterpapiret å absorbere vann eller ulike kjemikalier.
Det finnes også bomullsfiltre gjennomvåte med olje som tillater større oppsuging enn vanlig. Disse brukes vanligvis i spesielt kraftige biler.
Selvfølgelig innebærer filtrering en progressiv avsetning av fremmedlegemer i filteret, noe som reduserer mengden luft som passerer gjennom over tid, noe som igjen resulterer i lidelse og motorfeil. Filterprodusenter foreslår at du bytter ut luftfilteret på bilen minst en gang i året. Bilprodusenter foreslår å erstatte dem mye sjeldnere. Gjennomsnittlige anbefalinger er for utskifting hver 30.000 km eller en gang hvert annet år.
Når du har funnet boksen som inneholder filteret (vanligvis i forhøyet stilling, selv om det noen ganger er skjult av motordekselet, men alltid ganske lett å nå), anbefales det å rengjøre utsiden av boksen med en børste eller trykkluft, for å forhindre at smuss fra motoren overføres under filterutskiftingsoperasjonen.
Filterboksen kan være utstyrt med to typer lukking: med skruer eller med fjærkroker. I det første tilfellet løsner du skruene og fjerner dem (ved hjelp av WD-40 Multi-use Product for å gjøre det enklere). I andre tilfelle, slipp krokene. Løft dekselet som luftinntaksrøret er koblet til, og da skal du se filteret. Løft filteret forsiktig ut og fjern det. Noen ganger sitter filterpakningen fast langs kanten, noe som gjør det vanskelig å fjerne: Bruk en skrutrekker til å jobbe langs kanten til den er helt løsrevet.
Innsiden av filterboksen må rengjøres grundig for å eliminere eventuelle rester. Dette kan gjøres ved hjelp av en støvsuger eller en trykkluftpistol. Ved bruk av trykkluft anbefales det å dekke boksens åpning mot motoren med en klut for å forhindre at rusk kommer inn i motoren. I diesel- eller turbodieselbiler er okklusjon også nødvendig fordi det er et “debimeter”, det vil si luftstrømsmåleren, koblet til den elektroniske kontrollenheten, like etter filteret. Siden dette er en svært følsom og delikat komponent, må den ikke utsettes for en voldsom eksplosjon av trykkluft.
Det nye filteret kan nå plasseres i boksen, pass på at du ikke deformerer eller knuser papiret “trekkspill”. Filtre er vanligvis merket med en pil som indikerer luftstrømmens retning. Det er en pakning rundt kanten av filteret, som må monteres forsiktig på kanten av boksen. Riktig posisjonering er viktig slik at ingen annen luft enn den som passerer gjennom filteret kommer inn i boksen. Svært store filtre kan ha limperler langs pakningen for å holde filteret tett på plass.
Når du har satt inn filteret, setter du dekselet tilbake på boksen og fester det ved hjelp av skruene eller krokene. En sprut av WD-40 Multi-use product på disse, etter lukking, bidrar til å holde dem rene og i perfekt stand for neste jobb. Det gamle filteret kan kastes sammen med generelt restavfall.
Ansvarsfraskrivelse
Bruksområdene som er beskrevet på denne siden er gitt til WD-40 Company fra brukeren selv. Disse har ikke blitt testet av WD-40 Company og utgjør ikke en anbefaling eller forslag fra oss. Sunn fornuft bør utøves ved bruk av WD-40 Company sine produkter. Følg alltid instruksjoner og advarsler som er tykket på emballasjen.
October 2, 2021
April 16, 2021
August 30, 2021
August 11, 2022
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheter reservert