lene
July 13, 2021
Det er nødvendig å sjekke motorsykkelens bremsesystem og bremseklosser regelmessig for å sjekke om det er tegn på at du må bytte bremseklosser på motorsykkelen.
Det første du legger merke til at bremselengden forlenges og det andre er at du må trykke hardere på bremsepedalen. Et nesten umiskjennelig tegn på dette er oljenivået i systemet, hvis nivået synker betyr det at klossene er slitt og stempelet som aktiverer klossene må bevege seg lengre for å bremse, og bruke mer olje.
Visuell inspeksjon (der det er mulig) er også en måte å kontrollere hvor slitte bremseklossene har blitt. Når det er til for å bytte bremseklosser på motorsykkelen, må du kjøpe nye identiske klosser.
Det er noen sykler (ofte motocross-sykler) hvor du ikke trenger å demontere kaliper. Avhengig av modell og motorsykkel kan operasjonene variere, så fremgangsmåten som er beskrevet her er kanskje ikke gyldig for din sykkel.
Før du skifter bremseklossen, er det nødvendig å rengjøre kaliper og skiver grundig (helt med en høytrykkspyler). De indre mekanismene må ikke forurenses av fremmedlegemer av noe slag, spesielt sand, jord og forskjellige typer fett. Rengjøring forberedes ved å bruke bremserens, den fjerner støv, væske rester, smuss og olje fra bremsene.
Plasser sykkelen på et stativ, og området må være tilstrekkelig opplyst.
Kaliperen som inneholder bremseklosser er festet godt til rammen med bolter. For å bytte bremseklosser på motorsykkelen, må disse boltene løsnes og fjernes for å skille kaliper fra rammen. Hvis disse sitter godt, kan du hjelpe til med litt WD-40 Multi Use, spray på og la det virke en stund før du igjen løsner bolter.
Fjern kaliper med bremseklosser fra skivene. Hvis klossene er veldig nære skivene, kan dette være litt vanskelig. Da kan du vri de litt forsiktig, og skyve de mot stempelet, slik at disse går tilbake til sin posisjon og øker mellomrommet litt. Ikke vri skiven, da du kan skade den. Bremseklossen holdes på plass i kaliperen med en gjengetapp (noen ganger sikret med stifter), denne må også løsnes og fjernes. Nå kan du fjerne bremseklossene.
Hvis tappen er rusten eller veldig skitten, bør du rengjøre denne grundig med WD-40 Multi Use, mens innsiden av kaliper bør behandles med bremserens.
De nye bremseklossene kan nå settes inn i kaliper i riktig posisjon, slik at øye i tappen er i tråd med hullene på kaliper.
Gjengetappen settes deretter gjennom kaliper og bremseklosser, og strammes til etter å ha påført en dråpe med gjengelås på tappen.
Neste steg er å montere kaliper med de nye bremseklossene, og sette den inn slik at bremseskiven er sentrert nøyaktig i rommet mellom bremseklossene. Boltene som fester kaliper til rammen festes med en dråpe gjengelås. På noen motorsykler er det også et beskyttende deksel for kaliper som må monters.
Håndboken indikerer vanligvis dreiemomentet (N/m) som disse boltene skal strammes etter, bruk momentnøkkel.
Neste steg er å montere kaliper med de nye bremseklossene, og sette den inn slik at bremseskiven er sentrert nøyaktig i rommet mellom bremseklossene. Boltene som fester kaliper til rammen festes med en dråpe gjengelås. På noen motorsykler er det også et beskyttende deksel for kaliper som må monters.
Håndboken indikerer vanligvis dreiemomentet (N/m) som disse boltene skal strammes etter, bruk momentnøkkel.
Ansvarsfraskrivelse
Bruksområdene som er beskrevet på denne siden er gitt til WD-40 Company fra brukeren selv. Disse har ikke blitt testet av WD-40 Company og utgjør ikke en anbefaling eller forslag fra oss. Sunn fornuft bør utøves ved bruk av WD-40 Company sine produkter. Følg alltid instruksjoner og advarsler som er tykket på emballasjen.
September 4, 2020
December 4, 2020
December 22, 2020
April 25, 2021
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheter reservert