lene
September 2, 2021
Det er flere grunner til at du trenger å bytte bremsevaier på sykkelen, mest sannsynlig på grunn av slitasje eller brudd. Bremsevaieren er laget av flettet stål og er veldig motstandsdyktig mot påvirkning utenfra. Men den utsettes for betydelig belastning og kan før eller siden vise tegn på slitasje. Vaieren slites vanligvis i nærheten av koblinger, men det kan også skje brudd langs hele vaieren.
Et vanlig problem på sykler som ikke blir brukt på flere måneder, er oksidering. Dette kan oppstå hvis vaieren ikke blir tørket og smurt når sykkelen lagres for vinteren.
Unbrakonøkkel
Skiftenøkkel
Før du kan bytte bremsevaier må du finne ut hva slags vaier du har. Bremsesystem laget av stål (og dermed ikke hydrauliske) kan ha tre typer bremser:
Det medfører ingen spesielle forskjeller når det gjelder å bytte bremsevaier, men koblingene kan være forskjellige.
Det første steget er å løsne bremseklemmen: i caliper- eller v-brems versjonenen er klemmen på den faktiske bremsen, men på cantilever-versjonen er den «flytende» og består av klemmen pluss buen som mottar den andre vaieren som driver de to fjærputene.
Når vaieren er fjernet fra klemmen, kan bremsespaken flyttes og koblingen kommer til syne. Ved å rotere regulatoren på spaken og låseringen slik at sporene er på en linje, kan vaieren løsnes fra koblingen, og vaieren kan fjernes helt fra kappen.
Etter å ha undersøkt kappenog sørget for at den ikke har noen problemer, kan du sette inn den nye bremsevaieren. Men du gjør det, anbefaler vi at du bruker sjenerøse mengder med WD-40 Specialist PTFE Lubricant langs vaieren. Dette gir utmerket smøring og beskyttelse, samt at den reduserer friksjonene til vaieren inne i kappen. I tillegg gir den beskyttelse for komponenter og mekanismer som er utsatt for vann.
Når vaieren settes inn i kappen, plasserer du delen med koblingen på riktig plass på bremsespaken og roterer deretter regulatoren og låseringen til en posisjon at de to sporene ikke faller sammen, da vil ikke bremsevaieren stikke ut. Sørg også for å plassre kappehodet mot spaken og bremsestyringen.
Bremsevaieren stikker ut av den nedre delen av kappen. Endedelen (mot bremsen) kan ha et buet metallrør som kobler det til selve bremsen slik at kabelen ikke utøver for mye friksjon inne i selve kappen. Kabelen må settes inn i bremseklemmen (tidligere løsnet). Før du strammer klemmen, må de to putene strammes med hverandre og bringe dem nærmere felgen. Hold bremsen i denne posisjonen, stram skrueklemmen og lås kabelen. Etter dette, kutt kabelen 3-4 cm nedstrøms for klemmen. Sørg for å bruke en god kutter som skjærer med et tørt og persist kutt for å unngå frynser på stålvaieren.
Sett inn den spesielle metallenden ved snittenden av vaieren, som deretter må deformeres litt, stram den med en klemme for å forhindre at den glir. Når du er ferdig, sjekker du ved å rotere det opphengte dekket (best med sykkelen på en støtte), sjekke både bremsing og avstanden til putene fra felgen. Om nødvendig, juster posisjonen (forskjellig avhengig av bremsetype på sykkelen).
Ansvarsfraskrivelse
Bruksområdene som er beskrevet på denne siden er gitt til WD-40 Company fra brukeren selv. Disse har ikke blitt testet av WD-40 Company og utgjør ikke en anbefaling eller forslag fra oss. Sunn fornuft bør utøves ved bruk av WD-40 Company sine produkter. Følg alltid instruksjoner og advarsler som er tykket på emballasjen.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheter reservert