lene
August 30, 2021
Å bytte dynamo på bilen er en betydelig operasjon som krever mekanisk kunnskap og en del verktøy. Hvis varsellampen «batteri» forsetter å lyse etter at bilen er startet, indikerer dette at bilbatteriet ikke lader eller lader utilstrekkelig. Årsakene kan være flere. De vanligste er:
Noen av disse problemene kan enkelt løses, men andre mer alvorlige kan bare løses ved å bytte dynamo. Uansett hvis varsellampen begynner å lyse mens du kjører, kan du bare fortsette å kjøre forsiktig. Men det kan hende det stopper hvis du bruker lys og andre ting som trenger elektrisitet. Reduser hastigheten, og skru av så mye ny kan som bruker elektrisitet, så kan det hende du kommer deg hjem eller til nærmeste verksted.
Her skal vi gå igjennom hvordan bytte dynamo på bilen, hvis du er litt nevenyttig kan du spare verkstedutgifter.
Drivreima bør inspiseres visuelt, selv når du hører knirk som sannsynligvis indikerer at den glipper på skivene. Den bør imidlertid fjernes for at du kan undersøke den bedre. Flytt spaken, så trykket på beltet løsner. Så fjerner du den manuelt fra skivene den kjører på (veivaksel, dynamo, vannpumpe, klimakompressor, servostyring.)
Siden denne banen kan være kompleks, er det lurt å ta et bilde før du du fjerner den, slik at du har en referanse når den skal settes på igjen.
Nå som drivreima er løs kan du sjekke for hele reima for sprekker, rifter eller andre skader. Gitt den lave kostnaden, er det uansett tilrådelig å bytte den ut og beholde den gamle som reserve (hvis den fortsatt er i god stand). Sett den nye på plass. Hvis det fortsatt lyser i varsellampen er neste steg å bytte dynamo på bilen.
FORBEREDELSE TIL BYTTE DYNAMO PÅ BILEN
For å bytte dynamo må du først demontere den, det er ikke alltid lett gitt posisjonen til denne komponenten. Bilen må generelt løftes fra bakken (husk riktig støtter og alle nødvendige sikkerhetstiltak). Noen ganger er det også nødvendig å fjerne deler av skjerm eller understell eller andre tilbehør. Batteriet må koblers fra terminalene, og drivreima må også fjernes (igjen). Koble fra den elektriske strømkabelen fra dynamoen ved å løsne riktige skruer.
For å bytte dynamo på bilen er det nødvendig å løsne de lange skruene som holder dynamoen fast. Hvis disse sitter hardt kan du spray med WD-40 Penetrant som frigjør forbindelser effektivt.
Denne formelen fjerner både oksidasjon og er vanntett. I eldre biler kan dynamoen være utstyrt med en slissestøtte som fungerer som strammer, denne holdes på plass med en skrue som må løsnes.
Du kan ta dynamoen direkte til en bilmekaniker for å se etter eksisterende problemer, men det er en sjekk og en mulig reparasjon som du kan utføre på egen hånd. Det innebærer å kontrollere reimskiven og frihjulet. I praksis settes en stang inn i sporene på dynamoen (hvis den er tilstede) og holder reimskiven stasjonær, roter metallviften: den må kunne rotere fritt i den ene retningen og blokkere i den andre: hvis den er blokkert i begge retninger må remskiven demonteres og tilstanden til “frihjulet” kontrolleres.
Det brukes ett spesialsett som lar deg skru ut og deretter trekke remskiven fra akselen med friløp. Alt behandles deretter med WD-40 Multi Use og kontrolleres deretter igjen om frihjulsbevegelsen gjenopprettes. I så fall settes remskiven sammen igjen og dynamoen kan settes sammen igjen.
Hvis skaden er intern eller i ladestyringen, må den sendes til reparasjon eller den må byttes ut. For å sette sammen dynamoen igjen, følger du bare trinnene over i motsatt rekkefølge.
Ansvarsfraskrivelse
Bruksområdene som er beskrevet på denne siden er gitt til WD-40 Company fra brukeren selv. Disse har ikke blitt testet av WD-40 Company og utgjør ikke en anbefaling eller forslag fra oss. Sunn fornuft bør utøves ved bruk av WD-40 Company sine produkter. Følg alltid instruksjoner og advarsler som er tykket på emballasjen.
October 21, 2020
August 24, 2021
September 4, 2020
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheter reservert