lene
July 10, 2021
Sidespeilet på bilen kan bli skadet av forskjellige grunner og på forskjellige måter. En av de vanligste skadene er at skade på støtteelementet på grunn av kontakt med et annet kjøretøy, vegg eller en stolpe. Dette resulterer ofte i brudd på selve sidespeilet. Andre feil som kan oppstå er funksjonsfeil, som for eksempel svikt i justeringsmekanismen. I noen tilfeller kan skaden repareres uten store vanskeligheter, mens andre ganger på man bytte sidespeilet på bilen.
Du må ta kjøpe et nytt speil som passer kjøretøyet, og om det er manuelt eller elektrisk justering:
Ved støt kan sidespeilet dreie voldsomt og de indre fjærsystemene som regulerer posisjonen løsner.
I disse sidespeilene justeres posisjonen av små elektriske motorer som er montert direkte i den svingbare holderen. Disse kontrolleres fra kjøretøyets dashbord.
Bruk en tynn skrutrekker til å løfte den indre platen (i døren) som skjuler skruene som fester speilets arm. Nå kan lokket på kontrollstangen fjernes, og speilet med armen kan fjernes helt. I noen modeller er det også nødvendig å fjerne selve speilet for å reparere skjøten. Vær forsiktig når du fjerner speilet, så det ikke knuses.
Nå kan du indentifisere skaden. Den vanligste feilen er at fjæren har kommet ut av posisjon og strukket seg. Speilet kan også være knust. Hvis alt er ødelagt, kan det hende du må bytte sidespeilet på bilen.
Hvis fjæren er ute av posisjon må du presse den sammen igjen. Det kan gjøres på flere måter, for eksempel ved hjelp av en klemme. Når du har fått presset fjæren sammen, kan speilet monteres på og sidespeilet kan monteres på bilen igjen.
Hvis speilet er sprukket eller knust, må du bytte ut dette med et nytt som passer til dette sidespeilet. Fest et nytt speil i sporene og trykk det på plass.
Ved støt eller andre ting, kan spaken som justerer speilvinkelen forårsake problemer. Spaken betjener tre stålkabler, som går gjennom tre kapper. Disse aktiverer den svingbare holderen som speilet er montert på. I noen tilfeller kan kablene tettes inne i kappene, eller holderen kan sitte fast på grunn av infiltrasjon av smuss eller annet materiale. For å løse problemet, koble kablene og kappene fra kontrollspaken og spray WD-40 Silicone Lubricant inn i kappene for å gjenopprette jevn bevegelse. Det samme produktet kan sprayes på holderen etter at du har fjernet spor av fremmedlegemer. Sett deretter delene sammen i omvendt rekkefølge.
Speilet demonteres på samme måte som beskrevet for det manuelle speilet, men du må også koble fra de elektriske kablene som kommer inn i armen og går til motorene. Det er vanligvis en sammenkoblingskontakt som må kobles fra. Disse speilene har også ofte en elektrisk varmekabel koblet til en sensor på speilet. Denne kretsen må også kobles fra. Sett sammen fjæren og skivene som beskrevet ovenfor. Før du bytter speil, må du kontrollere at motorene, som kan ha blitt skadet av støtet, fungerer som de skal. For å gjøre dette, kobler du bare til de elektriske komponentene på nytt (før du monterer speilet igjen) og betjen dashbordkontrollen. Sjekk også riktig drift av kretser som forsyner sidelys installert på speilet. Alle kontakter kan behandles med WD-40 Specialist Contact Cleaner.
Hvis skadene, som nevnt ovenfor, krever fullstendig utskifting av sidespeilet, må du huske at erstatningsspeil kanskje ikke har samme farge, så før du monterer det nye, må du enten lakke det selv eller ta det til verkstedet sammen med bilens fargekode.
Ansvarsfraskrivelse
Bruksområdene som er beskrevet på denne siden er gitt til WD-40 Company fra brukeren selv. Disse har ikke blitt testet av WD-40 Company og utgjør ikke en anbefaling eller forslag fra oss. Sunn fornuft bør utøves ved bruk av WD-40 Company sine produkter. Følg alltid instruksjoner og advarsler som er tykket på emballasjen.
April 16, 2021
August 12, 2020
October 21, 2020
December 18, 2020
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheter reservert