lene
September 6, 2022
Hvis du ikke har vært nøye med vedlikehold og vask gjennom årene, kan du hende du kommer til det punktet hvor du må fjerne rust fra bildørhengslene.
Etter noen års bruk, spesielt i områder hvor det er mye nedbør og temperatursvingninger, kan hengsler på dører, luker og panser begynne å svikte. De begynner å knirke, blir stive og kan være vanskelig å lukke og åpne. Det er da også fare for at det oppstår rust. Dette må behandles umiddelbart ved å fjerne rusten og skape forhold som forhindrer nye formasjoner. Om disse tegnene er til stede eller ikke, er det tilrådelig å utføre regelmessig vedlikehold og smøring av låse- og rotasjonssystemene for å hindre rustdannelse.
Før du går i gang med å fjerne rust fra bildørhengslene må du rengjøre og avfette de utvendige delene av hengslene. De er ofte belagt med herdet og tørket fett, noen ganger er de også fylle av mørkt slam og rustdannelse.
Til denne jobben kan du bruke WD-40 Multi-Use product, hvis avleiringene er spesielt tykke og harde kan du i stedet bruke WD-40 Specialist Degreaser. Det er et hurtigvirkende avfettingsmiddel som raskt fjerner fett, olje og smuss uten å etterlate rester. Tørk så av med en klut eller papir
Hvis du oppdater rust, bør du handle raskt for å forhindre spredning og skader på metallet. Omfanget av jobben avhenger av hvor mye rust som er dannet og kan i de mest alvorlige tilfellene kreve radikal fjerning av lakk og stripping helt ned til metallet. Det krever igjen påføring av grunning, rusthemmer og lakk. I mindre alvorlige situasjoner anbefaler vi veldig lett sliping for å fjerne rustene og deretter påføre WD-40 Multi-Use for å beskytte metallet mot fremtidig rustdannelse. WD-40 bør påføres regelmessig for best beskyttelse.
Når du er ferdig med å fjerne rust fra bildørhengslene bør du sjekke hodene på skruer og bolter som (i noen biler) fester hengslene til karosseriet. Det er ikke uvanlig at disse festene løsner. Bruk en skrutrekker eller passende skiftenøkkel for å stramme de til.
Neste trinn er smøring. Hengseltappene er ofte beskyttet med en plasthette som må du fjerne. WD-40 Specialist Dry PTFE Lubricant kan brukes til dette formålet. Den tørker raskt, og etterlater en tørr film som gir utmerket smøring uten å tiltrekke seg støv, skitt eller fett. Til slutt setter du på plasthetten igjen. Den horisontale styrearmen som glir innenfor døren må også smøres med samme produkt, WD-40 Specialist PTFE Lubricant er også et veldig godt alternativ her
Disse er også montert med hengsler og har forskjellige systemer for å holde de åpne, dempe bevegelser etc. Roterende deler (hengsler osv.) må vedlikeholdes på samme måte som dørene, ved å bruke de samme produktene som nevnt ovenfor.
Spesiell oppmerksomhet bør rettes mot dempestengene (små oljestøtdempere) som finnes i enkelte biler. Disse holder panser og bagasjelokket oppe. Stålstangen blir sjelden rusten, men har ofte en tendens til å sitte fast. Smør den med WD-40 Specialist Silicone Lubricant, den tiltrekker seg ikke smuss og har utmerkede smøreegenskaper for å sikre perfekt bevegelse av delene. Hvis den har mistet kompresjonen og ikke lenger holder panseret opp, må systemet skiftes ut.
Ansvarsfraskrivelse
Bruksområdene som er beskrevet på denne siden er gitt til WD-40 Company fra brukeren selv. Disse har ikke blitt testet av WD-40 Company og utgjør ikke en anbefaling eller forslag fra oss. Sunn fornuft bør utøves ved bruk av WD-40 Company sine produkter. Følg alltid instruksjoner og advarsler som er tykket på emballasjen.
August 11, 2022
August 30, 2022
February 24, 2021
May 4, 2021
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheter reservert