lene
August 11, 2022
Å bytte støtdempere på en bil er en operasjon som du kan gjøre selv. Men det er viktig at du vet i detalj hvordan du skal utføre oppgaven. Støtdempere for fjæring er et grunnleggende komponent i enhver bil. De forhindrer bilen i å kaste farlig på seg mens du kjører selv om veien ikke er helt jevn. Fjæringssystemet er utstyrt med to grunnleggende elementer: fjæren og støtdemperen.
Fjærens oppgave er å absorbere støtene som kommer fra bakken under kjøring. Støtdemperen har som oppgave å bremse den elastiske bevegelsen av bilen og dermed redusere den påfølgende «kastingen». Som alle andre komponenter i bilen, lider også støtdempere av “alder” og “utslipp”.
Generelt risikerer støtdemperne å bli slitt ut etter ca 100.000 km. Dette kan skje enda tidligere avhengig av mange variabler. Når bilen viser tegn på ustabilitet eller er veldig støyende selv på en beskjeden humpete overflate, har støtdemperne sannsynligvis nådd slutten av arbeidslivet. De må undersøkes nøye og om nødvendig byttes ut.
Bytte støtdempere på bilen er ikke spesielt vanskelig, men det kan innebære en viss risiko, så det er nødvendig at de som er i ferd med å gjøre dette arbeidet, må ta alle nødvendige tiltak og hensyn. Vi står overfor utskifting av de fremre støtdempere som er mer komplekse enn de bakre (spesielt på grunn av motorens tilstedeværelse) da de er koaksiale til fjærene. Til slutt: Når en støtdemper er byttet, er det også nødvendig å erstatte den motsatte siden fordi en bil med to støtdempere som fungerer forskjellig, kan bli vanskelig å kontrollere.
Siden støtdemperen må kobles fra hjulakselen og bilens karosseri, er det nødvendig å kunne få tilgang til endene. Derfor, etter å ha hevet bilen og plassert den stabilt (og i total sikkerhet) på stativet, fjernes hjulet, og den nedre tilkoblingen av støtdemperen kommer til syne. I den øvre delen er det nødvendig å undersøke om støtdemperskruen er synlig og lett tilgjengelig. I mange tilfeller er detn ikke det, derfor er det nødvendig å fjerne deler av de øvre rammene og noen ganger også vindusviskere. For å ha nok plass til å fungere, må ABS-kabelen, bremsesystemets kretsslange og (hvis noen) bremseklossens slitesensorkabel fjernes fra støttene.
Støtdemperen er godt koblet til hjulets nedre kontrollarm ved hjelp av to solide bolter som du må løsne og fjerne. Avskruing av boltene kan være vanskelig hvis fjæren skyver armen nedover. Av denne grunn er det anbefalt å bruke en god jekk som du kan justere på armen for å redusere denne spenningen. Nå kan du løsne og deretter fjerne boltene som generelt er harde. Det anbefales å bruke WD-40 Specialist Fast Release Penetrant som trenger raskt inn og frigjør bitene med bemerkelsesverdig effektivitet. Formelen er også egnet i vanskelige tilfeller av oksidasjon og er vannavstøtende. Nå er du på god vei til å bytte støtdempere.
Stangen i den øvre delen av støtdemperen passerer gjennom tilkoblingsplaten med kroppen og er festet med en mutter. For å skifte ut bilens støtdempere, må denne mutteren skrues ut med riktig skiftenøkkel. For å hindre at den gjengede aksen på støtdemperen roterer sammen med mutteren, må den holdes stille under denne operasjonen. Vanligvis er dette mulig takket være en sekskantet utsparing på toppen av aksen der riktig unbrakonøkkel settes inn for å forhindre rotasjon når du skrur av bolten. Igjen, hvis du har problemer, kan du bruke WD-40 Specialist Fast Release Penetrant.
Støtdemperen kan nå trekkes ut nedover og fjernes fra setet. På dette tidspunktet er det nødvendig å fjerne det fra fjæren, og det er derfor nødvendig å komprimere fjæren tilstrekkelig. For å gjøre dette må du bruke et par kompresjonsklemmer som er hekta på fjærens spoler og skrudd til fjæren er tilstrekkelig komprimert. Denne operasjonen er potensielt farlig fordi hvis fjæren slippes ut fra terminalene, kan det forårsake alvorlig skade på de i nærheten. Med fjæren komprimert er den øvre platen med den harde gummibeslaget som inneholder et kulelager skrudd av. Støtdemperen kan nå fjernes uten problemer.
Etter å ha utstyrt den nye støtdemperen med støtfangerens støvstøvel, kan den settes inn inne i fjæren, noe som gjør den nedre enden av fjærstøtten på platen til den nye støtdemperen. Etter å ha skrudd platen med det harde gummibeslaget på den øvre delen av støtdemperen, er det mulig å løsne og deretter fjerne de to kompresjonsklemmene. Det må utvises forsiktighet for å plassere fjæren nøyaktig på støtten og platen.
Ansvarsfraskrivelse
Bruksområdene som er beskrevet på denne siden er gitt til WD-40 Company fra brukeren selv. Disse har ikke blitt testet av WD-40 Company og utgjør ikke en anbefaling eller forslag fra oss. Sunn fornuft bør utøves ved bruk av WD-40 Company sine produkter. Følg alltid instruksjoner og advarsler som er tykket på emballasjen.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheter reservert