lene
August 3, 2021
Hvis den ikke virker, eller det ha gått et visst antall kilometer kan det være smart å rengjøre forgasseren på motorsykkelen. Det kan også være lurt å gjøre dette før sesongen starter. Forgasseren er nervesenteret til motorsykkelen, og en veldig sofistikert komponent som består av mange deler som har forskjellige og grunnleggende funksjoner. Det er i forgasseren du styrer forholdet mellom luft og bensin, om motoren skal gå kaldt, på minimum eller maksimalt osv.
Forgasserne er forskjellige ut ifra modell og merke, selv om de har de samme driftsprinsippene. Uansett burde du som eier av en motorsykkel utføre rutinemessig vedlikehold og rengjøre forgasseren på motorsykkelen uten å forårsake problemer. Se i brukanvisningen til motorsykkelen på hvordan du justerer luftinntak, min. og maks og andre justeringer og kalibreringer eller ring en venn som kan dette.
Avhengig av hvordan motorsykkelen ser ut, er det ofte nødvendig å demontere eventuell beskyttende deksler for å komme til forgasseren. Vask først motorsykkelen, slik at ikke søle, sand og andre forurensninger havner i forgasseren og skaper ødeleggelser eller problemer.
Etter vask, tørker du grundig. Vi anbefaler at du sprayer WD-40 Multi Use på forgasseren for å fjerne eventuelle gjenstridige forurensninger og forenkle demontering.
Forgasseren er koblet til stempelhode, luftfilter, gass/luftstang og bensinslange som kommer fra tanken. For å rengjøre forgasseren på motorsykkelen løsner du først skruene (eller bolter) som låser luftfilteret, som du må fjerne. Dette filteret må vurderes nøye; noen kan vaskes, noen må blåses rene med trykkluft og andre igjen må byttes ut.
Bensinslangen er koblet til forgasseren ved hjelp av en metall- eller plastklips. Etter å ha lukket tilførselen på bensin, bruker du en spisstang for å løsne disse klipsene. Gassvaieren og (hvis denne er på din sykkel) det automatiske luftreguleringssystemet må også kobles fra forgasseren. Bensinslangen går gjerne til et bensinfilter i forgasseren. Dette bensinfilteret må også undersøkes og rengjøres.
Forgasseren er koblet til motoren med forskjellige systemer. En av de vanligste er en kort arm av syntetisk materiale eller av gummi, som er satt inn i forgasseren og koblet til motorhodet der den er festet med et metallbånd. Du må løsne dette for å få løs forgasseren. I noen tilfeller er den festet til topplokket med kombibolt (bolt med gjenger i begge ender), disse løsner du enklere hvis du sprayer med WD-40 Multi Use først. Nå kan du fjerne forgasseren.
Det første du må sjekke er pakningenes tilstand, det er en som sitter i tilkoblingen til sylinderen og den andre er plassert mellom forgasser og luftfilter. Det er viktig at disse pakningen er hele og myke, da brudd, hevelser eller sprekker kan forårsake funksjonsfeil eller til og med stoppe motoren.
Skru av boltene/skruene så du kommer til kammeret. Her er det bensin, så sørg for å jobbe over et oppsamlingskar. Bunnen i kammeret er ofte skittent med avleiringer. Løsne flottøren og sjekk pakningen på kammeret. Plasser forgasseren i et kar og spray rikelig med WD-40 Multi Use for å rengjøre alle komponentene.
Innvendig i forgasseren er det mange sprøyter, luftstråler og andre duppeditter. Hvis du ikke har spesifikke ferdigheter til å sette dette på plass igjen, lar du de bare være og kun blåser luft i hullene. Hele forgasserhuset kan også senkes nedi WD-40 Multi Use for rengjøring.
Når forgasseren er helt ren, må du tørke den godt og sette den sammen igjen i motsatt rekkefølge som den ble demontert. Vær også oppmerksom på gassvaieren, som kan smøres med WD-40 Dry PTFE Lubricant.
Ansvarsfraskrivelse
Bruksområdene som er beskrevet på denne siden er gitt til WD-40 Company fra brukeren selv. Disse har ikke blitt testet av WD-40 Company og utgjør ikke en anbefaling eller forslag fra oss. Sunn fornuft bør utøves ved bruk av WD-40 Company sine produkter. Følg alltid instruksjoner og advarsler som er tykket på emballasjen.
July 13, 2021
September 4, 2020
December 4, 2020
February 24, 2021
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheter reservert