lene
July 25, 2021
Den delen av vindusvisker som er mest utsatt for slitasje er gummiprofilen. Gummien blir hard over tid, den kan sprekke og klarer da ikke å følge rutens kontur for å fjerne vann. Denne forverringen er progressiv, og du har tid til å reparere ødelagte vindusviskere før de eventuelt må byttes.
Andre typiske skader på viskeren er:
Vindusviskeren er ikke nødvendigvis ødelagt selv om den har problemer. Hvis gummiprofilen er hel og myk, kan det være trafikkfilm og salt som gjør at den virker dårlig. Bruk en klut som du heller litt rødsprit på for tørke av viskeren. Ved å bruke spylervæske og ikke kun vann, vil du også rengjøre vindusviskerne samtidig som du rengjør frontruten.
Bytte er nødvendig hvis du oppdager sprekker eller ujevnheter på gummiprofilen. Vindusviskerne er koble til viskerarmen med forskjellige systemer. Ved noen tilfeller er de festet med et klips, mens i andre må trekke viskeren av etter å ha løsnet en U-formet skjøt.
Sørg for å kjøpe riktig type til din bil, så den ikke er for kort eller lang. Har du to viskere på frontruten, anbefaler vi at du bytter begge samtidig. Når du har kjøpt riktig viskere, setter du de på i motsatt rekkefølge som du tok av de gamle.
Det er ikke så ofte at det er armen som skades, men fjæren som holder den presset mot frontruten kan gå i stykker. Det er mer sannsynlig at festet mellom armen og motoren går i stykker eller skaper problemer. Det som skjer da er at viskeren står stille selv om drivakselen roterer. Her kan det være så enkelt at du kun trenger å stramme til en skrue. Spray først med litt WD-40 Multi Use for å lette bevegelse.
I fjerne steg av hvordan reparere ødelagte vindusviskere skal vi se på akselen. For å identifisere om akselen virker, kan du fjerne armen og merk hvilken retning akselen står. Fest så armen på igjen og slå på viskeren. Slå av igjen og sjekk om akselen har flyttet seg. Hvis akselen virker, men armen sitter dårlig fast på denne, kan du skru den fast med en selv-borende skrue til ny kobling er kjøpt inn.
Hvis det er selve armen som er ødelagt, må den skiftes ut. Har du problemer med å trekke den av akselen, bruk litt WD-40 Penetrant som raskt trenger inn og løser opp. Husk å merke linjen der bladet ligger på frontruten, slik at du har et referansepunkt. Bruk maskeringstape. Den nye armen må festes til akselen slik at den hviler på akkurat samme linje. Skru den fast.
En siste feil er at drivmotoren ikke virker. Sjekk første om det er en sikring som har gått. Neste steg er å sjekke om det går strøm til motoren. Kontaktene kan sprayes med WD-40 Contact Cleaner for å forbedre ledeevne. Hvis dette heller ikke virker, må du bytte ut hele drivmotoren til vindusviskeren.
Ansvarsfraskrivelse
Bruksområdene som er beskrevet på denne siden er gitt til WD-40 Company fra brukeren selv. Disse har ikke blitt testet av WD-40 Company og utgjør ikke en anbefaling eller forslag fra oss. Sunn fornuft bør utøves ved bruk av WD-40 Company sine produkter. Følg alltid instruksjoner og advarsler som er tykket på emballasjen.
April 16, 2021
August 12, 2020
July 10, 2021
February 24, 2021
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheter reservert