lene
September 23, 2021
Å reparere støtfanger på bilen er ikke spesielt komplisert oppgave, ofte er det ikke nødvendig å bytte den heller. Stort sett alle støtfangere er laget av et kompositt plastmateriale og er generelt malt i samme farge som karosseriet. Men det er også mange ulakkerte versjoner og den klassiske mørkegrå fargen. Det er helt normalt at denne delen av bilen kommer i kontakt med fremmedlegemer, både under parkering og ved kjøring.
Skadene som kan oppstå er alt fra en liten ripe til deformasjon, og helt opp til sprekker i overflaten. I mindre alvorlige tilfeller er det mulig å oppnå gode resultater ved å reparere disse på egenhånd. Større skader bør overlates til et verksted, spesielt hvis det også involverer skade på karosseriet. Skal du reparere støtfanger med små skader selv, er det ikke nødvendig med spesialverktøy, men dette kan kanskje være påkrevd ved litt større reparasjoner.
Små riper i støtfangeren er enkle å reparer, spesielt hvis de ikke er dype. Hvis støtfangeren ikke er lakkert, rengjøre du først område med WD-40 Degreaser påført en svamp og tørk deretter av med en microfiberklut.
Påfør deretter ripefjerner for plast på det berørte området og arbeid tålmodig etter produsentens anbefaling. Hvis ripene er dype, kan du bruke veldig fint slipepapir (over 400) uten å trykke for hardt. Ikke bruk slipepapir på lakkerte overflater. Hvis dette ikke hjelper, må du handle annerledes.
Her må du avgjøre om du vil håndtere lakkeringen selv, eller overlate dette til et verksted. Det er ikke lett å få et pent resultat hvis du aldri har lakkert før. Hvis du bestemmer deg for å gjøre jobben selv må du sparkle etter at du har rengjort og pusset ripene. Sparkelen må påføres og pusses i gjentatte omganger til overflaten er helt slett og i samsvar med resten av overflaten. Deretter lakkerer du med bilens fargekode, for deretter å påføre klarlakk. Til slutt polerere du overflaten med en fin poleringspute.
Hvis støtfangeren er deformert eller har fått hull eller den har sprukket, er et best å demontere støtfangeren fra bilen for å lettere komme til. Du demonterer støtfangere ved å løsne alle skruer som fester den til karosseriet. Fjern eventuelle indre skjermbeskyttere og koble fra kabler til eventuelle lykter. Vær forsiktig så du ikke ødelegger festene når du demonterer. Bruk gjerne WD-40 Penetrant hvis skruene har rustet fast.
En deformasjon som følge av et slag kan løses ved å bruke en varmepistol som gir en luftstrøm på minst +500ºC. Varm første kantene forsiktig, for deretter å varme opp midten av bulen. Når plasten er tilstrekkelig myk, kan du skyve den tilbake til sin opprinnelige form fra motsatt side. Det er vanskelig å få den tilbake i perfekt form, så du må regne med å sparkle, slipe og lakkere i etterkant.
Her er det nødvendig å jobbe fra innsiden. Et spesialverktøy brukes til å varme opp plasten og deretter stifte sprekken sammen. Når plasten er avkjølt vil stiftene holde sprekken sammen.
Deretter er det sparkling og lakkering for å få overflaten jevn og fin.
Etter at støtfangeren er reparert og lakkert, kan du montere den tilbake på bilen. For å unngå problemer bør du rengjøre fester og skruer godt med WD-40 Multi Use.
Ansvarsfraskrivelse
Bruksområdene som er beskrevet på denne siden er gitt til WD-40 Company fra brukeren selv. Disse har ikke blitt testet av WD-40 Company og utgjør ikke en anbefaling eller forslag fra oss. Sunn fornuft bør utøves ved bruk av WD-40 Company sine produkter. Følg alltid instruksjoner og advarsler som er tykket på emballasjen.
April 16, 2021
August 30, 2021
August 12, 2020
October 21, 2020
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheter reservert