lene
May 13, 2021
Å smøre styrhuset på båten er en oppgave som krever tålmodighet og tid, fordi mange faktorer må vurderes for at den skal kunne gjennomføres godt. Båtens styrhus er et sett med mekanismer og kabler som, ved å betjene roret, lar båten snu, endre retning eller opprettholde en konstant kurs.
Det er mange forskjellige systemer på styrhus, avhengig av båttype og om det er påhengsmotor eller innenbordsmotor eller seiling. I båter med påhengsmotor (som joller osv.) virker styrhuset på selve motorens kropp som kan roterer mot høyre eller venstre, den nedsenkede forlengelsen av motoren, i tillegg til propellen, er utstyrt med en formet del som fungerer som et ror.
I seilbåter er roret satt inn på en vertikal akse hvor det også er festet et bestemt forbindelseselement som mottar stag fra rorhjulene. Rotasjonen roterer deretter akselen og følgelig roret. De to systemene har forskjellige kompleksiteter og krever forskjellig pleie og vedlikeholder.
Når det gjelder påhengsmotoren, er den orientert mot høyre eller venstre ved å betjene et ror som virker gjennom en kasse med interne mekanismer på kabelen til staget. Denne kabelen settes inn i en solid kappe som går langs innsiden av båten og når motoren. Her er den koblet til en stålakse (retur) bestående av en teleskopstang som tverrgående trenger inn i den faste delen av motorhuset (inne i en arm) og går ut på motsatt side. Her er den boltet til en formet stang koblet til den bevegelige delen av motorenheten. Returen og den relative armen er delene som krever smøring.
Påhengsmotoren er orientert mot høyre eller venstre ved å betjene en ror som virker gjennom en kasse med interne mekanismer på kabelen til stagstangen. Denne kabelen settes inn i en solid kappe som går langs innsiden av båten og når motoren. Her er den koblet til en stålakse (retur) bestående av en teleskopstang som tverrgående trenger inn i den faste delen av motorhuset (inne i en arm) og går ut på motsatt side. Her er den boltet til en formet stang koblet til den bevegelige delen av motorenheten. For å smøre roret, må du jobbe med returen og den relativearm.
Bruk en skiftenøkkel med passende diameter for å løsne bolten som forbinder returen til den formede stangen som er koblet til den bevegelige delen av motoren. Snu deretter roret på roret slik at hele returstangen føres tilbake i hylsen. Arbeid deretter på motsatt side for å skru ut ringmutteren som holder returen inne i hylsen, og fjern den sistnevnte.
Returen vil vanligvis fremdeles smøres, men dette fettet er forurenset av sjøvann og salt, vil sannsynligvis kakes og må elimineres. Sprøyt utsiden av returen og teleskopstangen innvendig med WD-40 Fast Acting Degreaser , som raskt fjerner gammelt fett uten å etterlate rester. Det virker umiddelbart ved kontakt, og er lett å fjerne. Behandle delen til den er helt ren og fri for fete rester. Gjør det samme inne i skyvehylsen, og bruk deretter en tynn stang med en klut festet for å skyve frem og tilbake på innsiden og ferdig rengjøring.
Alle disse delene: den teleskopiske stangen, returen og innsiden av hylsen må smøres med WD-40 High Performance White Lithium Grease, som med sin tette formel gir langvarig smøring. Det drypper ikke og forblir festet til støtten. Det reduserer friksjonen og letter driften av alle metalldeler i bevegelse. Den er ideell for applikasjoner på metallkomponenter som ikke kan smøres regelmessig, spesielt utendørs.
Sett inn teleskopstangen på innsiden av returen, og deretter hele innsiden av hylsen. Stram deretter ringmutteren som låser stangen til stagkabelen. Beveg nå roret for å bringe returhodet ut av motorhuset og til slutt, koble hodet til den formede stangen igjen, og stram tilkoblingsmutteren godt.
En seilbåts ror settes inn på en kraftig vertikal akse som roterer på spesielle foringer. En “sektor” av metall er montert på akselen som er koblet til, ved hjelp av spesielle stålstenger (styrestenger), til de to endene av et kjettingstykke som i sin tur settes inn på et tannhjul som roteres med rorhjulet. I praksis følger roret denne sekvensen: rorhjul – tannhjul – kjetting – styrestenger – sektor – rorakse – ror.
De ovennevnte elementene må undersøkes en etter en, med utgangspunkt i tannhjulets tannhjul og deretter videre til kjettingen og styrestyrene. Det er best å bruke WD-40 Fast Acting Degreaser på disse tidligere smurte delene, noe som eliminerer herdet fett og slam fra de forskjellige komponentene. Gjør det samme på ratthjulene og på de justerbare stagene som kobler disse til sektoren for metalldrift. Rengjør alle disse delene grundig med en fille.
Alle mekanismene som er sjekket, må deretter behandles med WD-40 High Performance White Lithium Grease, med spesiell oppmerksomhet på kjettingleddene til styrestivhjulene, i tillegg til justeringsmutteren til sektorstaget. Etter smøring, beveg hjulet for å fordele produktet bedre gjennom den smurte delen.
Ansvarsfraskrivelse
Bruksområdene som er beskrevet på denne siden er gitt til WD-40 Company fra brukeren selv. Disse har ikke blitt testet av WD-40 Company og utgjør ikke en anbefaling eller forslag fra oss. Sunn fornuft bør utøves ved bruk av WD-40 Company sine produkter. Følg alltid instruksjoner og advarsler som er tykket på emballasjen.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheter reservert