I 1953, i et lite laboratorium i San Diego, California, begynte det nystartede Rocket Chemical Company og de tre ansatte å utvikle en serie rustbeskyttende løsemidler og avfettingsmidler for bruk i luftfartsindustrien.
Det tok dem 40 forsøk for å få sin vannforskyvende formel til å fungere. Nå var WD-40 født. WD-40 står for Water Displacement, 40th formula. Navnet er tatt rett ut av laboratorieboka som ble brukt av kjemikeren som utviklet produktet.
Det første selskapet som brukte WD-40 kommersielt, var Convair, en luftfartsentreprenør, for å beskytte Atlas-missil mot rust og korrosjon. Produktet fungerte så bra at flere ansatte smuglet bokser ut fra arbeidsplassen, gjemt i matbokser, for å bruke hjemme.
Noen år senere eksperimenterte Rocket Chemical Companys grunnlegger og sjef, Norm Larsen, med å fylle WD-40 i aerosolbokser, med tanke på at forbrukere også kunne finne bruksområder for produktet i f.eks. hjemmverksteder og garasjer.
1953
Rocket Chemical Company ble grunnlagt 23. september 1953 av Norman B. Larsen, Gordon Dawson og John B. Gregory.
1957
Cy Irving overtar rollen som president i Rocket Chemical Company.
1958
WD-40 vises første gang i butikkhyllene i San Diego, California.
1960
Selskapet dobles nesten i størrelse, og vokser til syv personer som i gjennomsnitt selger 45 esker om dagen til jernvare- og sportsbutikker i San Diego-området.
1961
Den første fulle lastebilbestillingen kommer som en følge av behov etter katastrofeorkanen Carla langs den amerikanske gulfkysten. Produktene brukes til å utbedre kjøretøy og utstyr ødelagt av flom og regn.
1969
Den første fulle lastebilbestillingen kommer som en følge av behov etter katastrofeorkanen Carla langs den amerikanske gulfkysten. Produktene brukes til å utbedre kjøretøy og utstyr ødelagt av flom og regn.
1973
WD-40 Company blir børsnotert og blir tilgjengelig i butikkhyller. Aksjekursen stiger med 61% den første børsdagen.
1983
“Salget når $ 50,2 millioner. Mange bedrifter prøver å lansere lignende produkter, de går til og med så langt som å kopiere den særegne blå og gule boksen med den lille røde toppen. Stammemedlemmer: 38 “
1990
Gerald Schlief blir utnevnt som administrasjonssjef i WD-40 Company. Han blir senere utnevnt til administrerende direktør.
1993
WD-40 Company feirer 40-års jubileum og samme år settes ny salgsrekord på 100 millioner dollar. Selskapet er også notert blant de ti mest lønnsomme selskapene på NASDAQ-børsen.
1997
Garry O. Ridge er utnevnt til president og administrerende direktør i WD-40 Company.
2001
“Global Household Brands blir en del av WD-40 sin portefølje. Med varemerker som X-14®, 2000 Flushes® og Carpet Fresh® blir WD-40 Company en leder innen rengjørings- og vedlikeholdsprodukter for husholdninger. Stammemedlemmer: 227 “
2003
3-IN-ONE Professional-serien lanseres. WD-40 Big Blast®-boksen introduseres i USA, med et stort sprayhode som raskt og effektivt fordeler WD-40 over store områder.
2004
WD-40 Company kjøper 1001®, det ledende merke for tepperensprodukter i Storbritannia. 3-IN-ONE Professional-serie lanserer et meget effektivt rengjøringsmiddel, en startgass og et meget effektivt smøremiddel.
2005
WD-40 Company lanserer WD-40 Smart Straw®, med det unike røret som lar deg spraye bredt eller smalt for å komme til over alt. Ved å bruke Smart Straw mister en ikke det lille røde røret. 3-IN-ONE Professional-linjen utvides med lansering av et tørt smøremiddel for å smøre og beskytte alle typer overflater uten å etterlate en oljeaktig hinne. Spot Shot Instant Carpet Stain Remover lanseres i en triggerflaske.
2008
WD-40 Company endrer sine mest populære WD-40 produkter til Smart Straw-løsning. Den offisielle listen over mer enn 2000 bruksområder vises for første gang, takket være hjelp fra WD-40 brukere over hele verden. Spot Shot lanserer to nye triggerprodukter: Spot Shot Instant Carpet Stain & Odor Eliminator og Spot Shot Pet.
2009
WD-40 Company lanserer WD-40 Trigger Pro®, et ikke-aerosol produkt. WD-40 Company lanserer BLUE WORKS®-merket. BLUE WORKS er en serie med spesialvedlikeholdsprodukter designet utelukkende for industrielle brukere, med formler som overgår bransjestandarden.
2011
“WD-40 Company lanserer WD-40® Specialist®, en serie med høykvalitets spesialprodukter under merkevaren WD-40, rettet mot proff brukere. De første produktene som lanseres er et vannbestandig silikonsmøremiddel, beskyttende hvitt litiumfett og penetrerende rustløser, som inneholder Blu Torch ™ -teknologi, en blanding av syntetiske tilsetningsstoffer. Stammemedlemmer: 334 “
2012
WD-40 Company starter WD-40 BIKE Company, et merke som utelukkende er fokusert på sykkelprodukter. WD-40® BIKE er produkter med høy ytelse. Produkter som våt- og tørrsmøring for kjeder, en kraftig avfetting, en skummende sykkelvask og et rammebeskyttende middel.
2013
WD-40 Company feirer 60-årsjubileum. WD-40 Specialist-produktlinjen har vokst og blant de nye produktene er tørr PFTE, Contact Cleaner og Spray Grease. Med suksessen til WD-40 Specialist, bestemmer WD-40 Company seg for å avvikle produksjonen av BLUE WORKS-merkevaren.
2014
WD-40 Company kjøper GT85, et sykkelprodukt som selges hovedsakelig i Storbritannia.
2015
WD-40 Company introduserer WD-40 EZ-REACH Flexible Straw ™ i USA. Med en 8 ” fleksibelt rør som kan bøyes og holder formen, kan det nå det uoppnåelige: trange rørleggerplasser, bak motorblokker, vanskelig tilgjengelige hengsler med mer.
2016
“I 2016 lanserer WD-40 Company WD-40® Specialist® Spray & Stay Gel-smøremiddel. Et smøremiddel som gir 12 ganger så langvarig smøring på vertikale flater og bevegelige deler. Stammemedlemmer: 445 “
2016
Senere i 2016 blir fire nye høytytende smøremidler med i WD-40 Specialist-familien.
© 2025 WD-40 Company.
Alle rettigheter reservert