Rust finner du overalt der det er metall, hvis du ser metall som ikke har rustflekker er det mest sannsynlig behandlet med noe. Vi er omgitt av produkter som er laget av stål. Fra kjøretøy til dørhengsler for å nevne noe. Biler er beskyttet mot rust gjennom lakken. Men gjenstander som sykkel er unntak for denne luksusen, og derfor vil de ruste. Selv om rammen er beskyttet, vil tannhjulene på sykkelen utvikle rust. Derfor må vi bedrive rustfjerning, så girene ikke blir ødelagt.

Steg 1 Fjern kjedet før rustfjerning

Bruk hansker og ta forsiktig av sykkelkjedet fra tannhjulene. Dette må du gjøre for å komme til kassetten og det gir deg mere plass til rustfjerning. Hvis du ikke fjerner kjedet kan det fortsatt være igjen rust som du ikke ser.

Steg 2 Rengjør for smuss og skitt

Bruk en ren klut for å fjerne løstsittende smuss og skitt. Tannhjulene kan være skarpe så vær forsiktig så du ikke skader deg mens du holder på.

Steg 3 Rustfjerning med WD-40

Når alt løstsittende smuss er borte, må du gå hardere til verks for å fjerne fettoppbygging og hardt sittende smuss. Det er her WD-40 kommer inn i bildet og hjelper deg. Spray godt med WD-40 på hele kassetten og la det virke en stund. Du vil se at den hardt sittende skitten løsner fra overflaten. Skyll godt for å vaske bort all skitten.

Når kassetten er helt ren for smuss, vil du nå se om det har kommet noe rust på den. For å fjerne rust sprayer du igjen med WD-40. Denne gangen bruker den liten børste eller en gammel tannbørste og skrubber bort alt rust. Når også rusten er fjernet kan du igjen spray med WD-40 for å fjerne restene av rust.

Du har nå gjennomført en rustfjerning og sykkelen fungere som ny.

 

Sjekk ut våre nettsider for mer informasjon, enten det er tips og triks eller du ønsker produktinformasjon.